søndag 12. februar 2017

Skrivebordsoppdatering

En betydelig del av terrenget dekkes av orienteringskart av nyere dato hvor synfareren benyttet gode grunnlagsdata. Dette er merket med grønn farge på kartet under.



Når jeg i tillegg er ganske godt kjent i de deler av skogen som ligger nærmest byen valgte jeg å bruke disse som synfaringsmanus.

Fremgangsmåte var som følger:
  • mange ikke relevante kartsymboler fjernet jeg fra o-kartet og jeg endret enkelte symbolfarger


  • så brukte jeg dette manipulerte bildet som fasit for visse detaljer: kjerreveier, stier, hyttetun, myrer, ledninger o.l.



Det var stadig behov for nye innpass og transformasjon på grunn av kartets skjevheter. Det var altså det deformasjonsfrie manuset (o-kartet) som ble forvrengt noe for å passe inn.
Som regel kunne jeg ikke ta mer enn 0,6-0,8 km2 ad gangen før avviket ble for stort.