lørdag 11. februar 2017

Blir kjent med kartfilen

Den opprinnelige kartfilen var på OCAD-versjon 9.

Det første inntrykket var nærmest overveldende. Selve kartdelen var nokså likt et orienteringskart med en del tillegg: blåmerkede turveier, skiløyper, geografisk rutenett og turmål med referansenummer som viste til tekst på baksiden av kartet.

Det var mange forskjellige påskrifter på terrengdetaljer, flertallet var orientert øst-vest, resten var rotert slik at de passet best til terrengdetaljen.

Det var et felt for reklame med tilhørende logo, tekstspalter med opplysninger om klubben Sturla, om tur-orienteringen Sturlatrimmen, om kartreferanse og kartgrunnlag m.m.
O-kartnormen inneholder 176 typer karttegn, her hadde jeg over 200 i symbolbiblioteket. Jeg antok at det var detaljene rundt kartet som utgjorde differansen. Det viste seg å ikke stemme, over 40 av dem var ikke i bruk i det hele tatt.

Jeg registrerte med lettelse at det jeg så på skjermen var prikk lik papirutgaven, altså jeg hadde alt jeg trengte.

Kartet var, slik jeg nevnte i forrige innlegg, en montasje av flere kart. Ved nærmere inspeksjon fant jeg mange små "skjønnhetsfeil" som jeg ville rette opp eller fjerne:
  • veldig korte linjesymboler (grøfter, bekk, stistumper)
  • meget små punktsymboler (vanngrop, bygninger, brønn)
  • arealsymboler som til og med på dataskjerm er knapt synlige (myr, pytt, glenne, voll)
  • manglende generalisering
  • for liten avstand mellom kartobjekter
Kartet er tegnet med 10 m ekvidistanse. Dette oppnådde man ved å utelate annen hver kurve fra o-kartet som hadde 5-meters kurver. Av den grunn hang mange stuptegn "i løse lufta".